CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 13 Disember 2008

DIMANA ROMPIN, PAHANG




Penempatan Penduduk di Bukit Ibam dan Jeti Kuala Rompin sekitar tahun 60an




Tergerak hati saya kali ini ingin memperkenalkan dimana Daerah Rompin Pahang dirasakan Daerah ke dua terbesar dalam Negeri Pahang. Jika dibandingkan Daerah Rompin sebesar Negeri Sembilan lebih kurang. Penduduk Daerah Rompin terdiri dari suku Kaum Melayu, Orang Asli, Cina, India dan lain-lain Bangsa. Orang Asli adalah suku kaum kedua teramai selepas Orang Melayu. 60% terdiri dari rakyat Negeri Pahang berasal dari Negeri Kedah,Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Johor dan lain-lain. jika dikecilkan lagi bancian tentang jumlah kedatangan rakyat Negeri Lain ke Daerah Rompin, Rakyat Negeri Kedah menjuarai penghijrahan teramai ke Daerah Rompin dengan pembukaan Felda dan tanah sawah. Rompin satu ketika dulu maju dengan perlombongan Bijih Timah Bandar yang paling ramai ketika tahun 60an ialah Kuala Rompin dan bukit Ibam ( Gambar Jeti memunggah Bijih timah ke Luar Negara di Kuala Sungai Rompin ) Ketika itu penghijrahan rakyat dari Negeri Kelantan dan Trangganu berlaku di Rompin. Penutupan Lombong Bijih akhir tahun 70an telah mengundang bala bagi Rompin kerana Kuala Rompin Kembali sepi dilanggar geruda. Rakyat Negeri Kelantan dan Trangganu yang berhijrah ke Rompin ada yang terus menetap di Rompin dan banyak yang balik ke Negeri masing-masing. pada tahun 1978 hingga 1996 dengan pembukaan Felda dan Penerokaan Tanah untuk dijadikan sawah mulalah kedatangan rakyat dari negeri luar. Rompin mula berkembang.
Rompin terdiri dari 5 mukim iaitu Mukim Tioman, Mukim Endau, Mukim Pontian, Mukim Rompin dan Mukim Keratong. Di Mukim keratong percambahan penduduk mungkin perlahan kerana mukim inilah Syarikat gergasi membuka ladang sawit selain dari Ladang Felda. Kampung Tradisional hanya terdapat didiami oleh Rakyat Asal Negeri Pahang hanya 5 kampung. Penempatan Peneroka Felda 17 tempat dan terdapat perkampungan Orang Asli sebanyak 24 kampung. Lebih dari 80 ladang milik syarikat gergasi menempatkan pekerja asing.
Mukim Kuala Rompin adalah mukim yang menempatkan Pusat Pentadbiran Daerah, Bandar Rompin dan Pusat Pelancungan dimana terdapat Hotel bertaraf 3 bintang.
Disini Pembangunan bagitu pesat, dengan industri Sarang Burung Walit.
Mukim Endau tidak ramai Kampung Tradisional dianggarkan dalam 23 buah kampung. Jumlah Penduduk datang dari Felda Selendang 1 hingga 5. Pontian dikenali sebagai kawasan industri Pertanian Kontan.
Mukim Endau terdapat perkampungan Pesawah, dan pintu ke Pulau Tioman.
Mukim Tioman, rasanya tidak perlu diceritakan kerana semua orang tahu keindahannya.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails