CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 2 Mei 2009

KEMANA ARAH TUJU 30





Mengikut perjuangan yang dikatakan perjuangan 30, terdapat beberapa nama yang seperti

1. PEKIDA
2. 36
3. 77
4. Semerah padi
5. PAPIM
6. Khairat Kematian
Terdapat juga nama-nama lain dalam arah tuju yang sama. Tetapi tidak ada usaha atau daya juang untuk menyatukan pertubuhan ini untuk dijadikan satu gabungan atau disatukan. Perjuangan mereka adalah satu, kea rah amal makruf nahi mungkar. Adakah perjuangan pertubuhan diatas benar-benar berlaku atau sekadar simbul perjuangan, itu terletak kepada ahli yang menjerumuskan diri kedalam pertubuhan tersebut.
Usaha-usaha boleh dijalankan bagi menyatukan mereka ini, selalunya pemimpin atasan yang boleh mencorakkan arah tuju pertubuhan ini. Hanya harapan jika ada usaha-usaha penyatuan dibuat perlu mencari satu arah tuju yang tidak memecah belahkan keahlian. Kita boleh mengambil contoh dari penyatuan parti politik dalam Malaysia atau membuat satu gabungan yang mantap.
Pergaduhan, kepentingan diri, keegoan, dan hasat dengki, mempertikaikan jawatan harus dibuang dalam hati kepimpinan. Hadith nabi ada menyebut.

Dari Abu Hurairah r.a Rasulullah bersabda, “ 3 golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah swt ,seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya” (Hadith riwayat Thabrani) dikeluarkan oleh Ibnu Abi Hatim, dari Ad Dur Al Mantsur.

“Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud].


Renungilah juga arahan Saidina Ali Abi Talib kepada Malik Al-Ashtar, yang dipilih menjadi wakilnya di Mesir "Apabila penduduk di bawah jagaan kamu menghadapi bebanan hidup, bersungut kerana kerosakan tanaman mereka, kerana rosaknya tali air atau kerana hujan tidak turun atau kerana berubahnya keadaan bumi ditenggelami banjir atau dimusnah kemarau, ringankanlah kesusahan mereka sebagaimana kamu akan berusaha menyelesaikan masalah yang sama yang menimpa pada diri sendiri. Sesungguhnya, kerosakan yang berlaku pada bumi berpunca daripada kesengsaraan hidup penduduknya dan penduduknya sengsara apabila orang yang memerintah negeri asyik mengumpul harta untuk kepentingan sendiri, apabila mereka sendiri tidak yakin akan kekalnya pemerintahan mereka dan apabila mereka tidak mengambil iktibar daripada kejadian-kejadian tidak baik (yang berlaku di sekeliling mereka)"

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails